FAQ


Ik heb geprobeerd u zoveel mogelijk informatie te geven omtrent eFacturatie. Hieronder in de FAQ heb ik de meest gestelde vragen voor u uiteengezet. Mocht u nog andere specifieke vragen hebben neem dan contact met me op.


Veel gestelde vragen

Algemeen


bullet

Algemeen

Is mijn instelling verplicht een digitale factuur te accepteren?
Nee. Leveranciers kunnen u niet verplichten een digitale factuur te accepteren. Tenzij zij dit expliciet hebben opgenomen in hun leveringsvoorwaarden en u hiermee akkoord bent gegaan

Kan ik ook buitenlandse facturen digitaal ontvangen?

Ja. De Nederlandse fiscus hanteert hiervoor geen aparte regels. Wel kan het zijn dat uw buitenlandse toeleverancier moet voldoen aan de lokale belastingregels.

 

Een verzonden XML-factuur bestaat alleen uit data. Waar is de factuurafbeelding?

Als de leverancier geen afbeelding meestuurt, kan ED Ontvangt hier een automatische factuurafbeelding van opmaken. Stuurt u mij een mail op xmlvoorbeeld@easydistribution.nl en ik stuur u volledig automatisch mijn interpretatie in PDF terug. Stuurt u mij dan wel een standaard XML–bericht (UBL 2.0 of XML-HR), anders kan ik de afbeelding niet opmaken.

 

Hoe voorkom ik, als ontvanger van een digitale factuur, dat ik deze alsnog moet printen?

Op bijvoorbeeld www.icreative.nl/facturen of www.easysystems.nl/oplossingen/swift_factuur vindt u oplossingen voor het digitaal paraferen van facturen. Dit kan met speciale verwerkingstools voor digitale facturen. Deze tools werken ook met scanapparatuur voor het scannen en herkennen van papieren facturen.

 

Wat is een HUB?

Een HUB is een billing serviceprovider. Deze fungeert als een commerciële organisatie én als een ‘vertaalbureau’ tussen leverancier en klant bij digitale facturatie. De leverancier verstuurt zijn factuur naar deze HUB. De HUB vertaalt dan het bestand naar het formaat dat de klant wil/kan ontvangen. De kosten van een HUB bestaan vaak uit aansluitings- en installatiekosten, maandelijkse kosten en een kostenbedrag per factuur. De meeste HUB’s hebben een zogenaamde ‘roaming’ overeenkomst met elkaar. Hierdoor maakt het niet uit bij welke organisatie u bent aangesloten. ED kan u extra ondersteunen bij het realiseren van de aansluitingen en de contracten met uw billing serviceprovider/HUB. Ook kan ED de voordeligste billing provider/HUB voor u uitzoeken. Wilt u hier meer informatie over? Neemt u dan contact op met ED.

 

Mijn instelling is al geregistreerd, maar de registratie klopt niet.

Stuurt u mij een e-mail en ik zorg dat u, na de juiste verificatie, zo snel mogelijk uw account kunt beheren.

 

Mijn vraag staat er niet tussen.

Vult u het contactformulier in en ik zorg voor een gerichte reactie binnen twee werkdagen.